Pidän käsittämättömänä, miten laajalti sekkejä vieläkin käytetään tässä maassa. Useammin kuin kerran tai kaksi olen myös taivastellut sitä, miten olemattomia tai alkeellisia verkkopankkipalvelut voivatkaan olla, kun vertailukohtana on Suomi. Nähtyäni Inside Jobin maanantai-iltana, minulla on entistä vähemmän hyvää sanottavaa pankkisektorista.

Kiitosta on kuitenkin hyvä antaa aina, kun siihen on aihetta. Siispä kehun Wells Fargon pankkiautomaatteja. Fiilistelin jo alkusyksystä hyvää käyttökokemusta: laite tunnistaa asiakkaansa, kaivaa tietokannasta tiedot siitä, minkä takia tämä tavallisimmin päätteellä asioi ja tarjoilee sen perusteella oikopolkuja. Niinpä minä saan tunnusluvun syötön jälkeen yhdellä painalluksella nostettua sen summan käteistä, jonka useimmiten haluan. Kuluttajan voi tehdä onnelliseksi niin pienellä – syvintä iloa ei aiheuta optimoinnilla säästyvä aika, vaan sen kauneus, että jokin toimii mutkattomasti, paremmin kuin olisi edes tajunnut toivoa.

Tällä viikolla pankkiautomaatti yllätti minut taas. Jo lähestyessäni laitetta ruudulla näkyi mainos, jossa kerrottiin lyhyesti Japanin katastrofaalisesta tilanteesta ja todettiin, että tällä automaatilla, tässä ja nyt, voi auttaa. Automaatilta pystyi, jälleen hyvin sujuvasti, lahjoittamaan haluamansa summan Punaisen Ristin työlle Japanissa. Osallistuminen oli tehty helpoksi ja asemoitu näppärästi keskelle arkea. Yksinkertaisen taitava toteutus sysäsi minutkin hyvistä aikeista todelliseen toimintaan. Tietenkin lahjoittamani summa on vain hippu kaiken tuhon keskellä. En kuitenkaan usko olevani ainoa, jolta koko lahjoitus jäisi helposti tekemättä, ellei toimintamallia tarjottaisi kultatarjottimella.

Kun teknologian ja hyvän käyttökokemuksen turvin tuetaan ihmisiä elämään ihanteensa tosiksi, helposti, voidaan saada aikaan merkittäviä käänteitä. Seuraavaksi tarvitaan pieni mutta tehokas oivallus, jonka turvin Libya ei pääsisi unohtumaan kaikkien muiden kriisien keskellä.

kommenttia
  1. Reetta kirjoitti:

    Osuit naulan kantaan Libya ja sen ihmiset ovat jääneet Japanin varjoon, eikä hyvältä näytä!

  2. Airi kirjoitti:

    Nyt jotain vastaavaa myös Suomessa: http://www.plan.fi/otto

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s